ενας κωλοέλληνας εαυτος

Ένας κωλοέλληνας εαυτός

νιονιος

O Διονύσης Σαββόπουλος είναι ένας καλλιτέχνης που δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις.
Είναι μεγάλος με τιράντες και γυαλιά, λόγιος , ροκ και αντικομφορμιστής,
Μελωδός, ή παραμυθάς, ο Νιόνιος των καυτών στίχων και των παραδοσιακών ήχων, μας προβληματίζει αρκετά συχνά με τη στιχουργική του δεινότητα, ως οφείλει να πράττει ένας ποιητής.
Η τέχνη του δεν γνωρίζει όρια, νόρμες και καλούπια. Δεν έχει ημίμετρα και στερεότυπα. Όπως δεν έχει και η κρίση μας για αυτόν, ή τον αγαπάμε ή τον μισούμε. Απόλυτα και εσαεί.

Ανασκαλεύοντας παλιά cd και βινύλια, ξανάκουσα με μεγάλη προσοχή πρόσφατα «Το κούρεμα», από το 1989.
Έμεινα σκαλωμένη στο «Κωλοέλληνες», ένα τραγούδι που κρίθηκε politically incorrect, το οποίο, εν κατακλείδι, ερμήνευε απλώς την αλήθεια.
Μια προφητεία που κουβαλά είκοσι χρόνια στην πλάτη, σήμερα πιο επίκαιρη από ποτέ. Ακούσματα που καίνε την καρδιά και θέλω, κάπου εδώ, να κλείσω τα αυτιά μου, γιατί δεν αντέχω τους στίχους.
«Η χάρτα αυτού του κράτους κρύβει απάτη, που φτάνει στο γνωστό αγριορωμιό, στο ντάτσουν μια φυλής που ζει φευγάτη, απ’ ό,τι ελληνικό στον κόσμο αυτό»
Κλείνω τα μάτια, μα κρατώ τα αυτιά μου ορθάνοικτα κι εύχομαι να μην έρθουν χειρότερα.

Αγαπητέ κύριε Σαββόπουλε, τώρα κατανοώ γιατί αυτή σας η δημιουργία, προκάλεσε τόση αμηχανία στο Ελληνικό κοινό.
Γιατί χαρακτηριστήκατε «σαχλαμάρας» και «ανθέλληνας». Γιατί οι γονείς μου ξαφνικά, μαζί με πολλούς άλλους φαντάζομαι, έγιναν φανατισμένοι εχθροί, φτάνοντας στο σημείο ξαφνικά ν’ αμφισβητούν τη καλλιτεχνική αξία και το δημιουργικό σας ταλέντο.
Γιατί το αιρετικό «Κούρεμα» με προκλητικά τραγούδια όπως οι «Κωλοέλληνες», «η αποτυχία της αριστεράς», «το Μητσοτάκ», πήγε «άπατο» τόσο εμπορικά, όσο και στα ραδιοφωνικά airplays.( ενώ κυκλοφόρησε αμέσως μετά την τεραστία εμπορική επιτυχία του «Τραπεζάκια έξω» με τραγούδια που έγιναν άμεσα επιτυχίες όπως «το Τσάμικο» ή το «ας κρατήσουν οι χοροί»).
Ο λόγος εύλογος φυσικά!
Tο γεγονός ότι οι «Κωλοέλληνες», προσέβαλαν με τον πιο εύστοχο και ευθύ τρόπο τα κακώς κείμενα της φυλής μας.
Ουσιαστικά, το τραγούδι απλά χτυπούσε με μανία το καμπανάκι του κινδύνου στον καθένα μας, μπας και ξυπνήσουμε.
Θεωρήθηκε αρχικά ότι οι στίχοι του μείωναν την μέση νοικοκυρά, τον μεροκαματιάρη, τον τίμιο και τον αξιοπρεπή. Ότι χλεύαζε τους πολιτικούς και τα λαμόγια.
Ταυτόχρονα όμως, έθιγε όλους εκείνους που ψηφίσαν ή τοποθέτησαν σε ψηλές θέσεις τα ανάξια άτομα που οι ίδιοι επέλεξαν να τους κυβερνούν.
Το τραγούδι αυτό διηγείται την ιστορία του Έλληνα που αρνείται να εξελιχθεί, αυτού που έφυγε απ το χωριό του με σκοπό να ανοίξει το μυαλό του, αλλά ουσιαστικά έμεινε για πάντα εγκλωβισμένος εκεί. Στα παλιά του κλειστά μυαλά.
Του κάθε Έλληνα που έμαθε να δείχνει με το δάχτυλο ό,τι δεν του μοιάζει και να το αποδοκιμάζει .Του Έλληνα που διδάχτηκε ν’ αντιμετωπίζει χαιρέκακα την επιτυχία του διπλανού του, που με ευκολία γυρνά την πλάτη στον ξένο πόνο, ξορκίζοντας με ένα σταυροκόπημα το κακό.
Του ‘Έλληνα που έμαθε να εγκαταλείπει τα κατοικίδια του στο δρόμο, επειδή βαρέθηκε να τα φροντίζει. Τον Έλληνα που έκανε όνειρο ζωής του να βολευτεί ,αλλά και να βολέψει τους δικούς του, αντί να παλέψει για τις αξίες που αρκείται να ονειρεύεται.

Αυτοί οι Κωλοέλληνες, έγιναν πια καθεστώς, δυστυχώς.
Κι είναι η κοινή μας νοοτροπία, αυτή που μας οδήγησε στο χειρότερο σημείο της γνωστής ιστορίας μας, «με το φως σπασμένο, κρατικοποιημένο», δεν υπάρχει χώρος για αισιοδοξία.
«Στην Ελλάδα ζεις, δεν υπάρχει ελπίς», πώς να ξεχάσουμε λοιπόν τις μεγάλες εθνικές μας απάτες και να προσπαθήσουμε από την αρχή να φανταστούμε κάτι νέο, ελπιδοφόρο;
«Κι ενώ εδώ θα ζούμε καταρρεύσεις, ο έξω ελληνισμός θα προχωρεί». Και δεν ωφελεί άλλο να κλείσουμε τα μάτια, όταν τα πάντα έχουν αλωθεί. Όλα μας τα επιχειρήματα έχουν ακυρωθεί. «Τιμωρός καιρός, πέντε αιώνες δύσης εθνικής θα ζήσεις από δω κι εμπρός». Τα παιδιά μας, κοιτάξτε, έχουν ήδη φύγει. Μένουμε πίσω, αποδεχόμενοι την τυφλή μοίρα που μας εγκλώβισε με τις επιλογές μας. Δίχως ελπίδα.

Κατά τον δημιουργό ,«κάθε λαός έχει μέσα του μια αρχοντική και μια φτηνιάρικη πλευρά. Οι δικοί μας πολιτικοί διάλεξαν τη φτηνιάρικη, κι εμείς τους ακολουθούσαμε γιατί μας βόλευε. Για έναν διορισμό, για καμιά επιδότηση σε δήθεν νέες καλλιέργειες, που όμως φαγώθηκε στις Ρωσίδες και στα μπουζουξίδικα. Υπήρχαν άνθρωποι που έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου, αλλά ποιος τους άκουγε μέσα στη γενική ευφορία; Δεν μπορεί να αντισταθεί το άτομο σε ένα ρεύμα όταν το ακολουθούν όλοι, όταν βγαίνει ο μικροαστός γείτονας και σου λέει , θα πάω διακοπές στο Μπαλί. Με διακοποδάνειο.»

Τα λόγια είναι πουλιά και πετούν, μα τα τραγούδια είναι βράχοι που μένουν.
Σε κάθε στίχο αναγνωρίζω ένα κι κομμάτι από μένα. Κάθε λέξη με χτυπάει εκεί που πονώ περισσότερο, στο πρώτο συνθετικό του τίτλου. Ένας grotesque εαυτός μου, αποτρόπαιος και σιχαμερός, με κοιτάζει επίμονα και καγχάζει. Οσμίζεται την ντροπή μου, ενώ πασχίζω να αποδείξω πως είμαι άξια, μοναχά του δεύτερου συνθετικού.
Είμαι καλή ναι, μα μέσα μου υπάρχει πάντα κι ένας κωλοέλληνας εαυτός, ίδιος με αυτόν που κατοικεί σε κάθε ένα από εμάς.

Είναι αυτός που με κάνει να ντρέπομαι ,γιατί δεν έχω αξιοπρέπεια, ούτε ηθική, δεν έχω τιμή, δεν έχω υπερηφάνεια, δεν έχω σεβασμό, δεν έχω κοινή λογική, δεν έχω φραγμούς.
Ο κωλοέλληνας εαυτός μου κατέχει κουτοπονηριά, ωχαδερφισμό, ψωροϋπερηφάνεια και δυνατή ροπή στην διαφθορά. Είναι απαθής, αδιάφορος,  φθονερός, υποκριτής , ρατσιστής και δουλοπρεπής. Φυγόπονος, αναβλητικός, ατομιστής και καχύποπτος.

Είναι σαφές ότι κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει την ιστορία και το πολιτισμό της χώρας μου, ούτε και να διαπραγματευτεί το αίσθημα της περηφάνιας για τους προγόνους μου.

Το θέμα είναι, αν οι πρόγονοι μου θα ήταν σήμερα υπερήφανοι για εμένα, για κάθε απόγονο τους, για όλους μας.
Αν θα έκριναν πως είμαι άξια να φέρω το δεύτερο συνθετικό, ή αν θα θλίβονταν ανακαλύπτοντας πως μου ταιριάζει μόνο το πρώτο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s